VOLA åbner showroom på Kystvejen i Aarhus sammen med Louis Poulsen

Den 25. april 2019 åbner VOLA showroom på Kystvejen i Aarhus sammen med Louis Poulsen. De to designfirmaer er gået sammen om at skabe et mødested for arkitekter og designelskere i den gamle badeanstalt. Det har længe været et ønske for begge firmaer at være tæt på de århusianske arkitekter og indretningsfolk. Den gamle badeanstalt skal således danne rammen for produktpræsentationer, foredrag og events og på den måde være et inspirerende mødested for designelskere. Kystvejen er allerede nu hjemsted for flere designfirmaer, som er i dialog om flere fælles designevents i købet af efteråret.

VOLA som virksomhed lå i tidernes morgen i Klostergade og flyttede senere til Højbjerg - for i 1999 at flytte til Horsens, hvor al produktion nu foregår, og hvor VOLA Academy også ligger. ”Jeg begyndte selv hos VOLA, da det lå i Højbjerg. Med showroomet på Kystvejen kommer VOLA på en måde tilbage til sit udgangspunkt i Aarhus”, fortæller Birthe Tofting, der er international salg og marketingdirektør hos VOLA. Der er dog sket meget siden VOLA fabrikken lå i Aarhus. VOLA har nu salgsselskaber i Tyskland, Østrig, Schweiz, Sverige, Holland, Belgien, England, Hong Kong, Kina og Australien, og har showrooms i København, München, Wien, Zürich, Amsterdam, Bruxelles, London, Shanghai og det senest tilkomne i Melbourne, der blev åbnet i november 2018. Alle showrooms er designet af Link Arkitektur ud fra samme designkoncept, men selvfølgelig tilpasset den bygning showroomet er placeret i.

VOLA designet i 1968

De første VOLA armaturer blev designet af Arne Jacobsen tilbage i 1968 til Danmarks Nationalbank. Det banebrydende ved de nye VOLA armaturer var, at alle rør blev gemt i væggen, hvilket var noget helt nyt dengang. Kun de smukke designede dele var synlige. Arne Jacobsen bragte på den måde design ind i badeværelset, der den gang fortrinsvist var et funktionelt rum. VOLA var en af de første producenter der producerede vandhaner i farver. Armaturerne til Nationalbanken var grå som beton efter Arne Jacobsens ønske. Andre af de første farver var orange, brun og olivengrøn, helt i 70’er stil. I de seneste par år sort været meget efterspurgt, og VOLA har netop lanceret farven mat hvid, der har været et stort ønske fra arkitekter og indretningsfolk. I 2018 kunne den danske designklassiker inden for vandhaner og tilbehør til badeværelse og køkken fejre sit 50 års jubilæum, der blevet fejret med events det meste af verden.

Videreudvikling af en designklassiker

Efter Arne Jacobsens død arbejdede VOLA videre med Teit Weylandt, der havde arbejdet for Arne Jacobsen. I forbindelse med opførelsen af VOLA Academy indledte VOLA i 2007 et samarbejde med Aarhus Arkitekterne, nu Link Arkitektur. De seneste 10 år har VOLA introduceret en række nye produkter i VOLA serien, der alle har vundet internationale designpriser.

Made in Denmark

Produktionen af alle VOLA vandhaner foregår på fabrikken i Horsens. Her sker fremstillingen med udgangspunkt i en gammel håndværkstradition, hvor lodning, polering og børstning af overfladerne er kernekompetencer som er unikke for designet og som det tager årevis af opøve. Samtidig forløber processerne effektivt efter de moderne LEAN principper og med inddragelse af den mest moderne teknologi.

VOLA vandhaner holder i generationer

”Vi producerer armaturer i et tidløst design og i den bedste kvalitet, der holder i generationer. Vi leverer reservedele til alle VOLA armaturer, også selv om de er 40-50 år gamle. Det er den mest konsekvente tilgang til bæredygtighed. Vi er imod enhver ”brug og smid-væk” kultur. Indretningen i badeværelse skal bidrag med æstetik, ro og harmoni. Det vil vi gerne bidrage til”, udtaler Birthe Tofting

Pressekontakt: International salg og marketingdirektør Birthe Tofting, bt@vola.dk, mobil 23314181