VOLA brandet fylder 50 år i 2018

De kendte VOLA armaturer, der alle bliver produceret på VOLA fabrikken i Horsens, fylder 50 år i 2018.

Screen Shot 2018 01 09 At 175658

De første VOLA armaturer blev designet i 1968 af Arne Jacobsen til Danmarks Nationalbank. Gennem nogle år havde grundlæggeren af VOLA, Verner Overgaard leget med en ide om at bygge alle rør og tekniske dele ind i væggen, så man kun ser de æstetiske elementer i rummet. Da Arne Jacobsen havde vundet arkitektkonkurrencen om Danmarks Nationalbank, henvendte Verner Overgaard sig til Arne Jacobsen med sin ide til dette banebrydende koncept. Arne Jacobsen blev straks begejstret for ideen og tilbød at arbejde videre med designet.

De første VOLA armaturer blev sat i produktion i 1968, og VOLA designet høstede snart derefter stor anerkendelse både i Danmark og i udlandet. Allerede i 1969 modtog VOLA ID-prisen som en anerkendelse af det nyskabende design, og i 1974 blev køkkenarmaturet KV1 udvalgt til den permanente samling på MoMA i New York for blot at nævne nogle.

Efter Arne Jacobsens død arbejdede VOLA i en lang årrække videre med Arne Jacobsens daværende medarbejder, arkitekten og designeren Teit Weylandt og udviklede flere armaturer og tilbehørsdele til køkken og bad i VOLA serien.

Da VOLA brandet i 2008 kunne fejre sit 40 års jubilæum, blev det nye VOLA Academy indviet. Den smukke bygning ved siden af fabrikken skulle bruges til at vise VOLA armaturerne frem og til at kunne undervise installatører i montage af armaturerne. Derudover bliver VOLA Academy brugt til spændende internationale konferencer for arkitekter om arkitektur og design. Bygningen blev tegnet af Aarhus Arkitekterne (nu Link Arkitektur), og samarbejdet omkring bygningen blev starten på et langt samarbejde med Link Arkitektur også om produktdesign.

Inden for de seneste 10 år har VOLA sammen med Link Arkitektur udviklet en række nye innovative produkter, der alle bærer det oprindelige VOLA design DNA. De nye produkter har alle modtaget internationale designpriser og bekræfter virksomhedens evne til stadig at skabe nyt og banebrydende design.

VOLA armaturerne sælges over hele verden. VOLA har 10 egne salgsselskaber i Europa og Asia Pacific. I hele jubilæumsåret bliver der holdt jubilæumsevents i de mange internationale VOLA showrooms. I København har VOLA showroom i Pakhus 48 i Nordhavnen.

Hver måned kommer der adskillige grupper af internationale arkitekter og indretningsfolk til VOLA fabrikken i Horsens for at se, hvordan de kendte armaturer bliver produceret. For at give endnu flere mulighed for at få denne oplevelse er der til jubilæet udviklet en film fra fabrikken i Horsens, hvor man får et indblik i hele håndværket omkring produktionen af kvalitetsarmaturer. Man ser blandt andet hvordan de forskellige metaldele loddes sammen, hvordan rørene bukkes og hvordan overfladerne slibes og poleres, alt sammen i et samspil mellem maskiner og menneskehænder, der sikrer den håndværksmæssige kvalitet som VOLA er kendt for. Hver anden måned i jubilæumsåret lanceres en ny film, der viser produktionen af et nyt produkt. Jubilæumsåret skydes i gang d. 15. januar, hvor VOLA har en stand på designmessen IMM i Køln. Et andet highlight i jubilæumsåret bliver deltagelsen i den internationale designmesse Salone del Mobile i Milano i april 2018.

Pressekontakt: Birthe Tofting, Director of International Sales & Marketing, bt@vola.dk. +45 23 31 41 81