German Design Award 2014

VOLA vinder fornem tysk designpris for sin nye hovedbruser VOLA 060

hovedbruser VOLA 060

German Design Award er en særdeles prestigefyldt pris, ikke mindst på grund af organisationen, der står bag, nemlig German Design Council, der i 60 år har været det faglige ekspertforum i designspørgsmål i Tyskland. En nominering til German Design Award er særlig betydningsfuld netop i forbindelse med 60 års jubilæet for designkultur. http://www.german-design-council.de/en/60-years-design-culture.html

VOLA 060 er ikke den første bruser designet og produceret af VOLA. Men det er den første runde hovedbruser. Det er det, der gør den til noget særligt. Den runde hovedbruser er en naturlig forlængelse af VOLA serien, der åbner nye muligheder for at skabe en unik indretning komplet med VOLA. Den runde hovedbruser har rod i det kendte VOLA designsprog, der står for kontinuitet. Hele VOLA serien har sit udspring i proportionerne i de klassiske VOLA armaturer, som Arne Jacobsen designede for mere end 40 år siden. Derfor passer de enkelte elementer så naturligt sammen. Den runde hovedbruser har en naturlig elegance og perfektion, hvor de tekniske dele bevidst er skjult - som ved alle VOLA produkter. Den er produceret i Danmark af de bedste materialer og i henhold til miljøstandarden ISO 14001. Den kombinerer langtidsholdbar kvalitet og tidløs skønhed. VOLA 060 er designet af Aarhus Arkitekterne.

Men VOLA står ikke kun for kontinuitet. Innovation er også en stærk drivkraft for VOLA. Den runde hovedbruser tager afsæt i det karakteristiske VOLA designsprog, men har givet det en helt ny dimension. Den leger med de klassiske træk og folder dem ud til en ny smuk form. Den runde hovedbruser tager stafetten videre fra den nye VOLA Round Series, der blev lanceret i 2011 og allerede har modtaget adskillige internationale designpriser.

VOLA ser badeværelset som et sted til ro og fordybelse, hvor man trækker sig lidt væk fra den hektiske verden for en stund. Hvor enkelhed og harmoni skaber ro i krop og sjæl.
Derfor har Round Series cirklen som sit udgangspunkt. I denne beroligende form blev den runde affaldsbeholder, RS1 og papirdispenser, RS2 skabt i 2011. Begge opfylder diskret deres funktion alene markeret med en smuk cirkel på væggen. I vore omgivelser hvor arkitektur og design skal gå op i en højere enhed skaber Round Series en harmonisk designløsning. Hvert produkt sender et visuelt ekko til det næste og refererer smukt til VOLA armaturer og tilbehør i rummet.

Et centralt designelement i VOLA Round Series er den smalle ring. Dette element gentages i den runde hovedbruser ved ringen, der ses tydeligt fra siden. Den smalle 3 mm afstand mellem ring og plade på bruserens kant gør den visuelt let og tilfører formen præcision.
Brusehovedets flade har 18 linjer, der udgår fra midten. De har hver 12 gummidyser, der er trukket tilbage. Dermed skabes en præcision i formen med en hel plan flade, der bidrager til det elegante udtryk.
Den børstede rustfri stål model er børstet i hånden i cirkelbevægelser for at understrege den runde form.

VOLA stiller valgmuligheder til rådighed for kunden, så det enkelte produkt opfylder de individuelle ønsker til indretning og funktion. Derfor fås den runde hovedbruser i adskillige varianter. Den kan være lofts- eller vægmonteret. Den fås i krom, børstet krom, børstet rustfrit stål eller i de kendte VOLA farver. Bæredygtighed er et vigtig element i hverdagen. Derfor fås de runde hovedbrusere til forskellige vandmængder. De runde hovedbrusere kan levere op til 24 liter vand pr. minut eller 15 liter pr. minut. På den måde tager kunden selv stilling til sit vandforbrug.

Birthe Tofting, bt@vola.dk, tlf. 76284822 eller mobil 23 31 41 81

Højtopløste foto er klar til download
i vores mediebibliotek på www.vola.dk http://vola.com/Default.aspx?id=75

KONTAKT VOLA
Følg VOLA på Instagram og se mere inspirerende nyt om design og arkitektur. @vola.denmark - Posts fra Instagram
Dansk designarv VOLA oplevelsen Et løfte om lang levetid

Når du vælger VOLA, får du ikke kun et produkt, hvor design og kvalitet holder i generationer. Du bliver også en del af den danske designhistorie med danske designikoner produceret i den bedste danske håndværkstradition

Brug for yderligere hjælp?

Hvis du har spørgsmål, er vi her for at hjælpe.