Plus X Award

VOLA Round Series vandt 4 priser ved Plus X Award 2011

VOLA Round Series

Den nye VOLA Round Series med indbygget affaldsbeholder og papirdispenser vandt prisen som ”Best Product of the Year 2011” i sin produktkategori. Desuden vandt VOLA Round Series kategorierne: Innovation, Design og Funktionalitet. Torben Madsen fra aarhus arkitekterne og Birthe Tofting fra VOLA præsenterede produkterne og besvarede spørgsmål fra juryen ved konkurrencen i Düsseldorf, hvor bl.a. Hans Grohe, Dornbracht, Kaldewei, Villeroy & Boch, Geberit, CWS, Kludi, Duravit også deltog.

Plus X Award er blandt verdens største innovationspriser indenfor teknologi, sport og livsstil, og juryen består af ca. 130 brancheeksperter og fagjournalister fra 32 nationer. Kategorierne, de udvalgte produkter bedømmes ud fra, er innovation, kvalitet, design, betjeningskomfort, funktionalitet, ergonomi og bæredygtighed. Kriterierne for at blive nomineret til konkurrencen er, at produktet skal være absolut højeste kvalitet, have en lang livscyklus, være funktionelt og dets design skal være i særklasse.

VOLA Round Serie blev lanceret i Danmark i forbindelse med Copenhagen Design Week og er udstillet i VOLA showroomet i Pakhus 48, i Frihavnen i København.
De første produkter i den nye Round Series er designet til det elegante badeværelse i en privat bolig eller et hotelværelse og egner sig perfekt til toilet- og foyerområder i hoteller, restauranter, kontorer og kulturelle bygninger så som museer og teatre.

Under overskriften ”Celebrating continuity – celebrating change” overfører VOLA sit design DNA til nye produkter til badeværelset. Grundlæggeren af VOLA Verner Overgaard introducerede ideen om at skjule de tekniske dele i væggen. Dette princip videreføres nu i Round Series. Designet af de nye produkter tager sit afsæt i cirklen som geometrisk form. Som vi kender det fra VOLA armaturerne er cirklen smukt omkranset af en ring. Ringen er i højglanspoleret krom eller børstet rustfrit stål og skaber sammen med fronten i hvid eller sort en klar reference til VOLA armaturerne i rummet. Fronten kan udskiftes ved senere renoveringer, såfremt en anden farve ønskes.

Da Round Series er modulopbygget, har arkitekten og bygherren mulighed for at skabe helt individuelle designløsninger tilpasset projektet og bygherrens ønsker.
Med udgangspunkt i rummets udtryk og materialer kan affaldsbeholderen og papirdispenseren frit sammensættes af ringen i krom eller børstet rustfrit stål og front i hvid eller sort – eller til større projekter en helt anden farve – så de indgår smukt i rummets indretning.
Den indbyggede affaldsbeholder åbnes med et let tryk på fronten med hånden eller knæet. Affaldsbeholderen er let at tømme og praktisk med sin placering på væggen - både i forhold til betjening og rengøring. Affaldsbeholderen kan desuden monteres ved siden af toilettet til hygiejneartikler. Indbygningsdybden er 15 cm. Den kan indbygges direkte i hård eller let væg, alternativt i en forsatsvæg eller i et vaskemøbel. Affaldsbeholderen fås også til påbygning på væggen og har samme suveræne enkelthed og elegance som den indbyggede og findes i to størrelser.

Papirdispenseren er det andet nye medlem af VOLA familien. Som på VOLA armaturerne er en cylinder omkranset af en ring. I papirdispenseren er cylinderen bygget ind i væggen. Den kan rumme op til 100 papirservietter. En skjult fjeder sørger for at servietterne hele tiden presses fremad. Man kan let se om der skal påfyldes flere servietter, og nye servietter påfyldes ved at trække cylinderen fremad.

De nye VOLA produkter er designet af aarhus arkitekterne A/S. I forbindelse med at aarhus arkitekterne tegnede det nye VOLA Academy i 2007, blev de bedt om at designe en ny serie fritstående armaturer og en ny håndklædevarmer, der efterfølgende har modtaget flere internationale designpriser. Til VOLA Academy udviklede aarhus arkitekterne desuden et nyt showroomkoncept til VOLA udstillingen i Pakhus 48 og til VOLA showrooms i Amsterdam, London, Wien, München og til et nyt showroom i Bruxelles, der blev åbnet i juni 2011. Så samarbejdet har afspejlet en holistisk tilgang til arkitektur og design med udgangspunkt i et stykke designhistorie, hvor innovationen har rod i de klassiske VOLA designprincipper.

Facts
De første VOLA armaturer blev designet i 1968 af Arne Jacobsen til Nationalbanken i København. VOLA armaturerne har været produceret i Danmark i mere end 40 år. Produktionen foregår som en kombination af moderne teknologi og skandinavisk håndværkstradition.

Aarhus arkitekterne A/S er et dansk arkitektfirma med kontor i Aarhus og København.
Med firmaets ca. 60 ansatte er det blandt de 20 største arkitektfirmaer i Danmark.
Et af firmaets hovedområder er hospitalsbyggeri i Danmark og udlandet. Rådhuse, kulturhuse, skoler, butikscentre og erhvervsdomiciler indgår i deres porteføjle.

Birthe Tofting, bt@vola.dk, tlf. 76284822 eller mobil 23 31 41 81

Download tekst >>

Højtopløste foto klar til download >>

Low res jpg files >>